maandag 17 augustus 2015

Dramakoffer deel 9

Serie berichten over de dramakoffer die ik veel gebruik in mijn onderwijs. In het eerste bericht gaf ik al een link naar een aantal dramakaarten om mee te starten. In mijn tweede bericht vertelde ik hoe ik de koffer zelf maakte. In dit bericht geef ik weer wat kaartjes en suggesties voor het gebruik.

De blogjes hiervoor zijn allemaal online gekomen terwijl ik op vakantie was. Ook dit blogje schrijf ik vast vooraf. Ik weet nu dus nog niet hoe de wifi daar was, maar dat is de verklaring in het geval je hebt geprobeerd om contact met me te krijgen en het nog niet gelukt is.

Vandaag heb ik voor jullie weer wat kaarten met opzetjes voor scènes. Dit zijn allemaal scènes waarin iets misgaat dat kan leiden tot een grote ruzie. De kunst is hierbij voor de leerlingen om hierbij niet fysiek te worden. De leerlingen vinden het zelf vaak hilarisch om aan elkaar te gaan duwen, trekken en nepvechten op het podium, maar als publiek zullen ze ervaren dat daar na de eerste grap eigenlijk weinig aan is. De uitdaging is dus om het conflict in woorden uit te vechten.

Scènes met een vooroordeel
De gegeven situaties gaan over vooroordelen die voor de dag komen bij bijvoorbeeld het zien van tatoeages, een andere huidskleur of een dik persoon. De scènes eindigen met een positieve wending. Deze kaartjes zijn ook goed bruikbaar bij lessen burgerschap.


Scènes met een conflict
Wie / Wat / Waar is gegeven, de leerlingen moeten zelf een conflict bedenken.

2 Verzin een scène met een conflict.

·       Wie?

Een zakelijke directeur en een zwetende jogger

·       Wat?

Jullie staan te schuilen voor de regen

·       Waar?

Onder een afdakje in het park

Diverse scènes
Verschillende situaties waar een situatieschets wordt gegeven tot aan het probleem. De kaart geeft weer aanwijzingen voor de spelers als kapstok tijdens het oefenen.

Leeg format
Omdat ik enorm hoop dat ik jullie met deze serie aan het inspireren ben en dat jullie zelf ook allerlei geweldige ideeën krijgen heb ik hier het format voor de kaarten. Ik zou het ontzettend leuk vinden om te zien wat jullie zelf bedenken, of nog leuker: wat jullie leerlingen bedenken. Als je zelf iets maakt zou ik het heel graag ook een plekje hier op het blog geven zodat er nog meer mensen van kunnen genieten. Neem dan even contact met me op via de reacties of via mijn twitteraccount @jufanita.

Herken je materiaal van jouw hand? Neem dan alsjeblieft even contact op voor de bronvermelding.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten