donderdag 20 augustus 2015

Dramakoffer deel 10

Ik zou nog weken door kunnen gaan met berichten over drama, maar ik moet jullie ook de tijd geven om te printen, lamineren, knippen en vooral: gebruiken in de praktijk. Daarom vandaag voorlopig de laatste in deze serie berichten over de dramakoffer die ik veel gebruik in mijn onderwijs. In het eerste bericht gaf ik al een link naar een aantal dramakaarten om mee te starten. In mijn tweede bericht vertelde ik hoe ik de koffer zelf maakte. In dit bericht geef ik weer wat kaartjes en suggesties voor het gebruik.

Ook vandaag weer een aantal kaartjes die altijd succes hebben bij mijn leerlingen. Ik weet dat ik dit al bij veel kaartjes heb gezegd, maar het is nu eenmaal zo :-).
Wat hierbij natuurlijk meespeelt is dat ik het zelf allemaal zo leuk vind en dit daardoor ook kan overbrengen op mijn leerlingen. Ik denk dat het weinig zin heeft om af en toe een les drama te doen omdat je denkt dat het moet, terwijl je er zelf niet achter staat. Zoek dan tussen mijn gevarieerde kaarten of ga elders op zoek tot je een activiteit vindt waar je zelf wat mee kunt. Als je het zelf leuk vindt, wordt het ook leuk!

Problemen in de winkel
In een winkel kunnen er allerlei problematische situaties ontstaan wanneer je bijvoorbeeld iets wilt ruilen zonder bon of je iets duurs kapot maakt. Op deze kaartjes wordt een aantal van deze situaties gegeven. Je kunt de scenes voor de klas laten spelen, maar je zou er ook een soort speed-date van kunnen maken. De helft van de leerlingen staat in de klas achter een toonbank, de andere helft van de leerlingen gaat met hun kaartje op bezoek in de winkel. Na een paar minuten wordt het signaal gegeven en wordt er gewisseld. Het mooie van het meerdere keren beginnen aan een situatie met hetzelfde uitgangspunt is dat er nooit twee dezelfde scenes zullen ontstaan omdat er steeds een andere speler met een andere inbreng voor je neus staat. Ter afronding kun je nog een of twee goedgelukte scenes uitspelen voor de groep.

Ik moet je wat vertellen
Van ieder gesprekje zal de beginzin zijn: "Ik moet je wat vertellen". Vervolgens komen hierna zeer diverse bekentenissen, variërend van het vinden van een cavia in de droogtrommel tot een liefdesverklaring. Om zoveel mogelijk kinderen bezig te hebben kun je iedere leerling een kaartje geven en hen vrij laten rondlopen in de ruimte. Ze tikken iemand aan en beginnen het gesprek: "Ik moet je wat vertellen...", Wanneer het afgesproken signaal gaat lopen ze weer verder, op zoek naar de volgende.

Tegenstrijdige belangen
Dit spel lijkt op het opbelspel en aanbelspel dat eerder al aan bod kwam. Er zijn weer twee kaartjes in het spel met zoals de naam al zegt: tegenstrijdige belangen. Zie het voorbeeld hieronder. Ieder heeft dus een eigen agenda in deze scène en zo ontstaat het spel.

2a
Je bent aan het winkelen met je moeder. Jij ziet een mooie jas hangen. Hij is niet waterdicht of lekker warm, maar hij is wel mooi rood en heel erg hip.


2b
Je bent een moeder die met haar kind aan het winkelen is. Je kind heeft een lekker warme, waterdichte jas nodig om mee naar school te fietsen.




Zie boven, maar dan met drie spelers. Dit is nog lastiger voor de leerlingen, want je moet met twee anderen rekening houden!

5a Je hebt stiekem erg veel gesnoept. Nu is het etenstijd en je hebt buikpijn en helemaal geen honger.
5b Je bent vader/moeder en hebt het lievelingseten van je kind gekookt. Je verheugt je op een gezellige maaltijd.
5c Jouw man/vrouw heeft een erg lekkere maaltijd gekookt, maar jouw kind wil niet eten. Wat doe je?


Zoals gezegd was dit voorlopig het laatste blog in de serie DRAMAKOFFER. Ik hoor heel graag over jullie ervaringen in de praktijk. Ik ga de komende tijd materiaal dat ik nog op mijn laptop heb staan verwerken zodat het ook kaartjes worden die geschikt zijn voor in de koffer. Er komt dus zeker nog meer aan! Als je verzoeken hebt omdat je graag een drama-activiteit bij een bepaald thema zou doen vind ik het leuk om dat te horen en er mee aan de gang te gaan.

Rest me nu alleen nog maar om jou en je leerlingen heel veel plezier met drama toe te wensen en om jullie te vragen om ook eens te reageren. Ga je het materiaal gebruiken, waarom wel/niet?


Herken je materiaal van jouw hand? Neem dan alsjeblieft even contact op voor de bronvermelding.

1 opmerking:

  1. Hallo Anita,
    Met veel plezier heb ik je serie post gelezen over je dramakoffer. Echter als ik de bestanden wil downloaden krijg ik de melding 404 van dropbox. Dit is helaas bij alle bestanden het geval.
    Enig idee waarom??

    BeantwoordenVerwijderen