zaterdag 8 augustus 2015

Dramakoffer deel 6

Serie berichten over de dramakoffer die ik veel gebruik in mijn onderwijs. In het eerste bericht gaf ik al een link naar een aantal dramakaarten om mee te starten. In mijn tweede bericht vertelde ik hoe ik de koffer zelf maakte. In dit bericht geef ik weer wat kaartjes en vertel ik over de manier waarop je deze zou kunnen gebruiken.

In de berichten hiervoor heb ik vooral wat langere activiteiten beschreven. Drama is echter ook bij uitstek geschikt om te gebruiken als korte activiteit. Bijvoorbeeld als je even vijf minuten over hebt, als je even iets anders wilt tijdens een dag hard werken of bijvoorbeeld als Taakspelbeloning.
Vandaag dus een aantal korte activiteiten, of 'spelletjes' zoals de leerlingen het zullen zien.

Kaartjes actie
Iets uitbeelden zonder erbij te praten is voor veel kinderen favoriet. Waarschijnlijk ook omdat het ze het minder spannend vinden wanneer ze er niet bij hoeven te praten. Er staan activiteiten bij als "flauwvallen", "zich vervelen" en "in de speeltuin spelen". Laat het kind het uitbeelden en de andere kinderen raden. Andere varianten kunnen zijn dat iedereen die weet wat er gebeurt (op zijn plaats?) mee doet met de activiteit. Ook kun je gebruik maken van wisbordjes en daarop laten schrijven wat er uitgebeeld wordt.

Dinges
Ik kan me meerdere televisiesspelletjes herinneren waar dit spelprincipe gebruikt werd, maar echt uit mijn jeugd komt het spel Dinges. Daarom heb ik het maar zo genoemd. Op het kaartje staat het woord dat omschreven moet worden, maar niet genoemd mag worden. Wanneer je het lastiger wilt maken dan gebruik je ook de verboden woorden. Omschrijf maar eens het woord ZEILBOOT zonder de woorden: wind, water, varen en mast te noemen...



Papier hier
Dit spel is gebaseerd op één van de spellen van de Lama's. Hierbij werden vanuit het publiek vliegtuigjes naar de lama's geworpen. Op deze vliegtuigjes waren zinnen geschreven die de cabaretiers zo snel mogelijk moesten verwerken in hun dialoog. Op deze kaartjes staan zinnen. Je kunt zelf deze kaartjes steeds geven aan de leerlingen voor de klas, maar kunt het ook een kind laten doen of hen zelf kaartjes van de stapel laten pakken.
Organisatorisch wat uitdagender, maar wel heel leuk: De leerlingen vooraf een zin op een briefje laten schrijven en deze laten inleveren of echt als vliegtuigjes door de klas laten vliegen.

Misschien dat bovenstaande activiteiten niet door iedereen gezien worden als drama-activiteiten. Maar volgens mij helpen deze spelvormen in het snel kunnen schakelen, kunnen improviseren, kunnen nadenken over hoe je iets zult verwoorden of uitbeelden. In mijn ogen allemaal vaardigheden die van pas komen bij drama.

Herken je materiaal van jouw hand? Neem dan alsjeblieft even contact op voor de bronvermelding.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten