dinsdag 11 augustus 2015

Dramakoffer deel 7

Serie berichten over de dramakoffer die ik veel gebruik in mijn onderwijs. In het eerste bericht gaf ik al een link naar een aantal dramakaarten om mee te starten. In mijn tweede bericht vertelde ik hoe ik de koffer zelf maakte. In dit bericht geef ik weer wat kaartjes en vertel ik over de manier waarop je deze zou kunnen gebruiken.

Eerder schreef ik al over één van de favoriete activiteiten: het opbelspel met beroepen. Vandaag heb ik een aantal kaarten die horen bij het aanbelspel. Dit lijkt hier heel erg op, maar de naam zegt het al... er wordt aangebeld, de deur wordt opengedaan en het spel begint.



Aanbelspel
Er zijn steeds twee kaartjes. Op het ene kaartje staat informatie voor de persoon die aanbelt, op de andere kaart voor de persoon die opendoet.

7a
Jij bent:
Een pizzaverkoper en je komt de pizza brengen die besteld is, je wilt ook graag je geld ontvangen.

7b
Jij bent:
Een meisje dat open doet, heeft geen pizza besteld, je lust niet eens pizza. Je wilt geen pizza kopen.



Iedere set kaarten geeft een dergelijk conflict. Aan de leerlingen de taak om dit in een dialoog op te lossen. Aandachtspunt is dat de leerlingen beiden met hun zijkant naar het publiek moeten staan om èn elkaar aan te kunnen kijken èn zichtbaar en verstaanbaar te zijn voor het publiek.

Dit is steeds een kaartje voor de persoon die de deur open doet. De zin die op het kaartje staat wordt gezegd bij het openen van de deur, de ander moet improviseren en zo ontstaat de dialoog.


De kaartjes van 'iemand aan de deur' komen van Dramaonline. Dit is een online methode. Je kunt hier zelf je lessen samenstellen vanuit het aanbod. Er komen steeds lessen bij,ook bij actuele thema's zoals bijvoorbeeld de Kinderboekenweek. Omdat ik drama vooral geef vanuit persoonlijke interesse maar het geen speerpunt is van mijn school heb ik zelf geen abonnement helaas. Wel is de prijs absoluut schappelijk voor zo'n complete methode. Ik heb gebruik gemaakt van het aanbod voor een proefabonnement en toen onder andere deze kaartjes gedownload.  Zo'n proefabonnement is een echte aanrader en misschien is er op jouw school wel budget voor een echt abonnement?

Herken je materiaal van jouw hand? Neem dan alsjeblieft even contact op voor de bronvermelding.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten