woensdag 5 augustus 2015

Dramakoffer deel 5

Serie berichten over de dramakoffer die ik veel gebruik in mijn onderwijs. In het eerste bericht gaf ik al een link naar een aantal dramakaarten om mee te starten. In mijn tweede bericht vertelde ik hoe ik de koffer zelf maakte. In dit bericht geef ik weer wat kaartjes en vertel ik over de manier waarop je deze zou kunnen gebruiken.

Kinderen vinden het vaak prettig om een 'kapstok' te hebben wanneer zij een stukje moeten voorbereiden. Wanneer je wat basisgegevens voor een scène biedt vergroot je daarnaast de kans dat de aandacht naar het spelen zelf gaat, en niet zozeer naar het bedenken van het verhaal. Helaas zie ik vaak dat groepjes die de vrije hand krijgen om een verhaal te bedenken en te spelen maar hierin weinig ervaring hebben vooral blijven hangen in woordenwisselingen over de inhoud. Als dan de tijd om is, is er met een beetje geluk inmiddels een verhaal ontstaan. Het is echter nog helemaal niet uitgespeeld door de leerlingen waardoor de scène alsnog flopt. Hiermee zeg ik dus niet dat je de leerlingen geen vrijere opdracht kunt geven, maar bij onervaren leerlingen is het aan te raden om dit eerst op te bouwen met het geven van opdrachtkaarten.



Nieuwsbericht
Bij deze kaarten zie je een aantal voorbeelden van nieuwsberichten en weerberichten. Verdeel de klas in groepjes en laat hen een nieuwsbericht of weerbericht voorbereiden.
Je kunt dit later los laten uitvoeren, maar je kunt ook jezelf of een leerling inzetten als presentator die steeds doorschakelt naar een andere correspondent.

Komisch krantenbericht
Deze opdracht lijkt op de vorige, maar heeft enerzijds meer uitgebreide informatie over het begin van de scène maar anderzijds een open einde. Door het stappenplan dat op de kaart gegeven wordt is het voor de leerlingen makkelijker om overzicht te houden over welke stappen ze moeten nemen.

Restaurant
Het prettige van deze opdrachten is dat de plaats heel duidelijk is; een restaurant. Je kunt de speelruimte inrichten met een tafeltje en stoeltjes. De kaarten geven een situatieschets met de vraag: hoe loopt dit af....?

Praten over de liefde
Altijd weer hilarisch.. een stukje spelen over de liefde. In sommige groepen kan dit zondermeer, in andere groepen hebben ze hier wat meer moeite mee en moet je de opdrachten even goed selecteren. Ook hier wordt een situatie gegeven met daarbij twee vragen: waarom reageert deze persoon zo en hoe loopt het af?

Wanneer je leerlingen aan het werk zet met deze opdrachten zijn een aantal aandachtspunten van belang:

  • Zorg voor een duidelijke tijdsplanning. Geef de leerlingen de tijd om de opdracht voor te bereiden, maar plan ook nog tijd in om daarna de stukjes te bekijken en te evalueren. Dit kun je in één les doen, maar je kunt er ook voor kiezen om in een latere les verder te gaan. Hiermee geef je de enthousiastelingen de ruimte om zelf verder te gaan.
  • Wanneer ik de het stuk in één les voorbereid en gespeeld wil hebben laat ik het doen zonder attributen. Het is niet je bedoeling dat je leerlingen tijdens de dramales alleen maar de school afstruinen naar dat ene volgens hen onmisbare voorwerp. Je kleutercollega zal het je vaak ook niet in dank afnemen, want dat is vaak waar de kinderen dan terecht komen. 
  • Wanneer het stuk later uitgevoerd wordt kan het juist wel heel leuk zijn om de leerlingen attributen te laten zoeken. Het helpt hen soms ook juist om een bepaalde sfeer of type neer te zetten.
  • Wanneer je het publiek taakgericht wilt houden en de les meer diepgang mee wilt geven kun je gebruik maken van de evaluatiekaartjes uit deel drie van deze serie.
Herken je materiaal van jouw hand? Neem dan alsjeblieft even contact op voor de bronvermelding.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten