maandag 20 juli 2015

rollenkaarten Nieuwsbegrip


Sinds een aantal jaar werken wij op school met de methode Nieuwsbegrip voor begrijpend lezen. Bij deze methode wordt er iedere week op basis van een actueel nieuwsonderwerp een tekst gemaakt. De leerlingen zijn bij ons over het algemeen erg gemotiveerd en willen graag meer over het onderwerp weten en er veel over praten.
Wanneer ik de les leerkrachtgebonden doe besteed ik veel aandacht aan tekst en woordenschat. Hier zijn we dan vaak wel ruim 45 minuten mee bezig. Dat laat niet zo heel veel tijd meer over voor de bijgeleverde vragen, maar daar kunnen we dan ook meestal heel snel doorheen omdat we die stof eigenlijk al automatisch besproken hebben.

Dat ik deze lessen vaak leerkrachtgebonden kon doen komt doordat ik met mijn collega en onze stagiaires niveaugroepen maakte van groep 6/7/8. Wanneer alles volgens plan liep konden we dan begeleide groepen op A/B/C-niveau doen, en een aantal kinderen werkten in groepjes onder begeleiding van een stagiaire en dat werd dan later met hen nabesproken.

Ik ben er voor mezelf nog steeds niet zo goed uit of ik eigenlijk meer voorstander ben van de leerkrachtgebonden versie, waarbij ik de leerlingen toch wel erg aan de hand neem, of de versie waarbij ze zelfstandig in groepjes werken. Het verschilt eigenlijk per groep wat voor hen het best werkt. De resultaten zijn in ieder geval de laatste jaren flink gestegen. Afgelopen januari had ik met mijn 6/7 zelfs 90% A/B-scores op Cito en de overige 10% was C. Geweldig om in ParnasSys helemaal geen rood te zien!

Als je meer wilt lezen over het verloop van een klassikale les Nieuwsbegrip dan verwijs ik je naar Mijn werkwijze bij Nieuwsbegrip .
Bijgevoegd zijn de rollenkaarten die ik heb gemaakt voor groepjes die zelfstandig Nieuwsbegrip verwerken. Zij waren vaak wel met het onderwerp van de tekst bezig, maar niet erg taakgericht. Nadeel van de traditionele coöperatieve rollenkaarten vind ik de vaak ongelijke taakverdeling. Bij mijn kaarten heeft ieder kind een gelijkwaardige taak. Dit rouleert bij mij per week, maar je kunt er ook voor kiezen om gebruik te maken van ieders sterke punten.

                                                            Rollenkaarten Nieuwsbegrip

2 opmerkingen:

  1. Beste Anita, je biedt 't zo aardig aan, dus ik zeg: Ja, graag! Kom maar op met nog een hele blogpost over je Nieuwsbegriples. Ik ben daar echt heel benieuwd naar. Ik ben mijn klas al aan 't trainen met jouw rollenkaartjes. Heel hartelijk dank, daarvoor. Het was het beste wat me sinds Nieuwsbegrip was overkomen. Ik kijk reikhalzend uit naar je volgende tip.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Elke,

      Wat leuk om te lezen dat je de kaarten met plezier gebruikt. Inmiddels stond deze blogpost al een tijdje online maar ik vergat de link naar de volgende post toe te voegen: http://materiaalvanjufanita.blogspot.nl/2015/08/mijn-werkwijze-bij-nieuwsbegrip.html

      Verwijderen