maandag 20 juli 2015

Afschaffen weekendgesprek

Een van de verschijnselen in het onderwijs die door de jaren heen in veel groepen maar weinig veranderd is volgens mij, is de weekendkring of het 'maandagochtendgesprek'.
(afbeelding van www.jufinger.nl - ga naar haar site voor meer leuke materialen met Danbo)

Ik weet nog wel van vroeger dat ik, zelfs in de kleine groep van 16 leerlingen waar ik in zat, dit echt een vervelend moment vond. Iedere week weer dezelfde verhalen horen en verplicht luisteren naar al die verhalen. En o wee als in de tussentijd je gedachten afdwalen. Je moet natuurlijk wel opletten en het liefst later ook nog terug kunnen vertellen wat de ander gezegd heeft.
Tijdens stages, en ook tijdens de eerste jaren dat ik zelf voor de groep stond, deed ik er braaf aan mee. Het ging me echter steeds meer tegenstaan, zeker toen de groepen groeiden en ik op het hoogtepunt (dieptepunt?) een groep van 34 leerlingen had. Ik begon met het gebruik van verschillende coöperatieve werkvormen, het verhaal tekenen etc. Toch bleef het voor mij geen fijn begin van de week. Het zijn altijd dezelfde kinderen die aan het woord zijn met dezelfde verhalen en het frisse gevoel waar ik mee begon na het weekend was op maandag om 9.30 al helemaal verdwenen. Op een dag heb ik het dus gewoon afgeschaft. De kinderen vonden het eigenlijk direct prima. Kinderen die mij wat willen vertellen komen gewoon even naar me toe op een moment waarop dat uitkomt zoals tijdens de pleinwacht. Elkaar houden ze toch wel op de hoogte. In de klas heb ik hierdoor ruim een half uur per week extra om te gebruiken om eens een extra verhaal te vertellen bij geschiedenis, een keer extra voor te lezen, een drama-activiteit te doen etc. Had ik veel eerder moeten doen!

Doen jullie nog een weekendgesprek?

5 opmerkingen:

  1. Ik herken ook uit het verleden dat verveelde gevoel. Dagelijks dezelfde verhalen, die veel tijd in beslag namen. Nu laat ik iedere morgen één groepje vertellen. Dat bevalt prima! Als een kind niets te melden heeft zegt het 'Nee, dank u :)'. Zelf gebruik ik het gesprek ook om de woordenschat van de kinderen uit te breiden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik nog wel een mooie oplossing inderdaad als je toch de gesprekken wilt blijven doen. Zo heb je vijf keer een gesprek waar je de aandacht bij kunt houden.

      Verwijderen
  2. Helemaal met je eens!
    Vervelendste moment van de week. Soms een gesprek in een coöperatieve vorm (zoek de valse is favoriet) of eventueel gewoon even kletsen over je weekend of vakantie. Dan komen de kinderen ook tot leuke gesprekken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is ook leuk om d.m.v. stellingen de kinderen te laten 'vertellen' over hun weekend. Je begint als leerkracht met de eerste stellingen, maar je kunt ook heel goed stellingen laten bedenken door leerlingen. De kinderen gaan staan als het waar is en blijven zitten als het niet waar is. Voorbeelden: Ik heb pizza gegeten, ik heb verloren met een wedstrijd, ik heb in een ander bed geslapen dan mijn eigen, ik heb een lekker lui weekend gehad... Deze manier kost weinig tijd, kinderen zijn actief bezig, ze kijken goed naar elkaar en ze vinden het heel erg leuk om te doen. Tussendoor kun je trouwens ook altijd even snel een reactie vragen van een kind.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik doe weekendgesprekken dmv stopdans/bevriezen. Als de muziek aanstaat dansen ze door de klas. Als de muziek stopt, geef je een high five aan iemand die in je buurt staat. Geen maatje = hand omhoog op zoek naar andere kinderen zonder maatje. Met dit maatje bespreek je samen wat je wil vertellen over een weekend/vakantie. Zo doe ik een aantal rondes. Kinderen kunnen hun ei kwijt en we zitten niet naar 32 verhalen te luisteren.

    BeantwoordenVerwijderen