vrijdag 24 juli 2015

Dramakoffer deel 1

Eén van de dingen waar ik bij de leerlingen op school om bekend sta is om mijn drama-lessen. Als ik eens inval in een andere groep vragen ze altijd of we drama gaan doen. Vaak hebben ze van oudere broers of zussen gehoord hoe leuk dat is. Het leuke aan drama vind ik dat het op een heel andere manier een beroep doet op de creativiteit dan bijvoorbeeld bij tekenen en handvaardigheid. Ook zelf vind ik het heerlijk om even helemaal los te gaan en me lekker uit te leven. Ik vind dat ook heel belangrijk om te doen bij drama. Dat de juf zelf ook mee speelt en lekker gek durft te doen zorgt ervoor dat de leerlingen ook meer durven. Daarnaast kun je door mee te spelen ook meer los krijgen bij de leerlingen.

Ik heb een dramakoffer vol met kant-en-klare kaartjes waarmee ik heel makkelijk een vijfminutenactiviteit kan doen, maar waarmee ik ook een volledige les kan opbouwen. Ik gebruik de activiteiten aan het begin van het jaar om de kinderen samen te laten werken, als ik vijf minuten over heb, als Taakspelbeloning enzovoorts. Er is altijd wel een reden te bedenken voor drama!

Het begin was ooit een initiatief op het Paboforum. Met elkaar hebben we destijds heel veel opdrachten bedacht, maar ook lesideeën die we elders op Internet vonden bewerkt tot het juiste format. Sommige van deze ideeën vind je hier:


Zelf ben ik later nog verder gegaan. Soms heb ik de neiging om een beetje door te draven als ik iets leuk vind dus ik heb inmiddels echt heel veel, velen van jullie zullen dat volgens mij wel herkennen...
De foto's die ik hieronder plaats zijn van een aantal jaar geleden. Inmiddels heb ik een andere koffer in gebruik omdat hij te klein geworden was. Als ik van de week nog even op school ben zal ik een foto maken van mijn huidige koffertje.


Zoals je ziet heb ik alle kaartjes geprint op verschillende kleuren papier. Het ziet er lekker vrolijk uit, maar veel belangrijker is dat ik op die manier makkelijk kan vinden wat ik zoek. Daarnaast heb ik de kaartjes gelamineerd. Dit zorgt ervoor dat ze jaren meegaan en wel tegen een stootje kunnen. Natuurlijk kost dit even wat tijd, maar zoals eerder gezegd: ik heb er inmiddels al jaren plezier van!

Via de link van de leermiddelenbak hierboven kun je al heel veel downloaden. In de komende dagen zal ik materiaal plaatsen voor in de dramakoffer en hierbij tips geven voor het gebruik.

Doe jij wel eens drama in de klas, en wat gebruik je daarbij?
  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten