vrijdag 31 juli 2015

Dramakoffer deel 3

Serie berichten over de dramakoffer die ik veel gebruik in mijn onderwijs. In het eerste bericht gaf ik al een link naar een aantal dramakaarten om mee te starten. In mijn tweede bericht vertelde ik hoe ik de koffer zelf maakte. In dit bericht geef ik weer wat kaartjes en vertel ik over de manier waarop je deze zou kunnen gebruiken.



Je kunt drama in de klas natuurlijk toepassen met heel veel verschillende doelstellingen in je achterhoofd. Gaat het je erom om gewoon een leuke activiteit te doen met de leerlingen, heb je een sociaal-emotioneel doel met deze activiteit of wil je echt iets bereiken op het gebied van drama / toneelspel? Wanneer dit laatste het geval is, is het heel goed om met de leerlingen na te praten over het spel dat je gezien hebt. Zeker ook wanneer je met elkaar gaat toewerken naar een voorstelling, zoals bijvoorbeeld een eindmusical of een optreden tijdens een maandsluiting is het goed wanneer de spelers zich ook verplaatsen in het publiek. Hoe komt dit over, is alles goed te zien en te horen, beleeft het publiek er ook plezier aan? Voor leerlingen is het soms lastig om zich te realiseren dat het anders is om een stuk te spelen dan ernaar te kijken. Daarom is het handig om te werken met onderstaande kijkvragen.


Deze kaarten met verschillende kijkopdrachten kun je vooraf met de leerlingen bespreken als aandachtspunten van die dramales. De leerlingen gebruiken de kaart als kijkwijzer op het moment dat een groepje in actie is en geven daarna feedback. 


Deze set bestaat uit losse vragen als: 'bleef het thema centraal', 'vind je de rollen geloofwaardig' en 'welke problemen kwamen jullie tegen'. Deze vragen zijn bruikbaar om achteraf na praten. Je kunt de kaartjes volledig willekeurig kiezen, maar ook een selectie maken bij een bepaald lesdoel.



Herken je materiaal van jouw hand? Neem dan alsjeblieft even contact op voor de bronvermelding.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten