dinsdag 30 augustus 2016

Taal in Beeld groep 6/7/8 blok 1 Doelenposter en Woordenschat

Op Facebook komen op het moment steeds weer allerlei doelenposters langs bij allerlei methodes. Waarom dit juist nu zo'n hype is kan ik nog niet helemaal ontdekken. Misschien toch gelinkt aan EDI?

Zelf ben ik hier met meerdere vakken al een tijdje mee bezig, maar ik probeer hierbij wel om wat meer eigenaarschap te geven aan de leerlingen. Ik zie veel posters voorbij komen met mooie afbeeldingen waarbij ik me verder af vraag of de leerlingen hier iets mee gaan doen of de leerkracht.

Ik ben met mijn duo-collega al een paar jaar bezig om onze taalmethode om te vormen. We werken met Taal in Beeld versie 1. Een methode die wat mij betreft op zich goed in elkaar zit qua leerlijn, maar waarvan de oefeningen naar mijn mening soms nogal knullig zijn. 

In mijn optiek leer je woordenschat niet door het woord één keer te gebruiken in een rijtje waarbij je een lijntje mag trekken naar een ander rijtje met betekenissen. Je leert woorden door actief bezig te zijn met het woord, het woord op te zoeken en weer in je eigen woorden uit te leggen. Daarom laten we de leerlingen de woorden op een andere manier eigen maken. In het bijgevoegde bestand vind je de opdracht van blok 1. Het maken van een PowerPoint hebben de leerlingen in groep 5 voor het eerst geoefend. Voor de leerlingen van groep 6 is het goed om deze vaardigheid uit te breiden. Bij de leerlingen van groep 7 en 8 zie je de presentaties steeds beter worden. Maar daarnaast is het een vrij simpele vorm van presenteren waarbij de aandacht bij dit eerste blok grotendeels kan gaan naar het verklaren van het woord. Later in het jaar maken we weer gebruik van andere vormen van presenteren. Zo hebben we afgelopen jaren al gebruik gemaakt van een Kahoot, een memory, tekeningen maken, muurkrant en kruiswoordpuzzels ontwerpen. Qua tijdsinvestering kost het niet zo heel veel meer dan de tijd die je normaal kwijt bent aan het maken van les 1, 5 en 9 en eventueel de software. Qua opbrengst krijg je zoveel meer. Sinds we dit zijn gaan doen zijn onze opbrengsten bij Begrijpend Lezen ook enorm gestegen, en hoewel ik geen gegevens heb om dit te kunnen onderbouwen ben ik er van overtuigd dat er een verband is.




De lessen Spreken/Luisteren en Schrijven maken de leerlingen bij ons grotendeels zelfstandig. Dit blok doen we het nog grotendeels via de methode zelf (bij ons verwerkt in Snappet), omdat er al zoveel nieuw is. Wel heb ik al deze doelen verwerkt op de poster zodat de leerlingen zelf weten waaraan zij werken dit blok en wat er van hen verwacht wordt. In een volgend blok zal ik weer op een andere manier met deze doelen aan het werk gaan. Zo heb ik in het verleden bijvoorbeeld bij het doel om een reclametekst te kunnen schrijven een reclamefilmpje laten opnemen met de Ipads. 

De lessen taalbeschouwing doen we via de methode en leerkrachtgebonden. Verder probeer ik de doelen uit deze lessen later in het jaar wel weer terug te laten komen bij het verwerken van de overige doelen. Bij het reclamefilmpje moesten ze destijds bijvoorbeeld gebruik van tenminste tien bijvoeglijke naamwoorden. Dit past er natuurlijk perfect bij, want een 'auto' verkoopt natuurlijk niet. Maar een 'fantastische, snelle, wonderbaarlijke etc. auto' daarentegen wil natuurlijk iedereen wel!

Ik vind het lastig om het proces waar wij nu al een paar jaar mee bezig zijn in een korte blogpost samen te vatten. Ik hoop dat het een beetje een samenhangend verhaal is... Graag hoor ik van jullie òf en hoe jullie hier iets mee gaan doen. Als er nog vragen zijn beantwoord ik ze natuurlijk graag.

4 opmerkingen:

  1. Hou Anita,

    Jouw blog over de methode taal in beeld heeft mij nu veel inspiratie gegeven om op een andere manier naar de methode te kijken en mee om te gaan. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar welke verwerkingsopdrachten je nog meer gaat gebruiken voor woordenschat, spreken en luisteren en schrijven.

    In ieder geval ga ik het volgende blok woordenschat op een andere manier aanpakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Esther,

    Dat zou op zich wel kunnen vinden via de Internetfunctie maar dat werkt niet prettig. Voor het maken van een presentatie werken de kinderen liever met pc/Laptop en wij hebben het geluk dat we ook die nog tot onze beschikking hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Anita,
    Dit is helemaal wat ik zocht. Wij willen de doelen als leidraad gebruiken en niet de methode! Heb je toevallig ook doelenposters van de andere blokken van groep 6?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Intussen zijn we overgegaan op een ander systeem omdat we nu met Snappet werken. Ik kan wel voor je opzoeken wat ik voor die tijd verzameld heb. Dit is niet van ieder hoofdstuk.

    BeantwoordenVerwijderen