Serie berichten over de dramakoffer die ik veel gebruik in mijn onderwijs. In het eerste bericht gaf ik al een link naar een aantal dramakaarten om mee te starten. In mijn tweede bericht vertelde ik hoe ik de koffer zelf maakte. In dit bericht geef ik weer wat kaartjes en vertel ik over de manier waarop je deze zou kunnen gebruiken.
De volgende opdrachten heb ik het vaakst gebruikt van al mijn drama-opdrachten. Bij iedere groep zijn ze weer een succes. Het fijne van deze opdracht is dat je hem op verschillende niveaus kunt inzetten, afhankelijk van wat de groep aan kan, hoe veilig zij zich voelen en hoe gevorderd ze zijn.
Benodigdheden:
- Beroep en handeling of beroepentelefoonspel
- 2 telefoons. (Ik haal ze altijd uit de huishoek bij de kleuters, maar het handigst is om ze zelf in je koffer te hebben. Hoe minder voorbereiding op het moment zelf hoe beter!)
Op de kaartjes staat bijvoorbeeld:
- Je hebt kiespijn
- Je belt een tandarts
* Je vraagt vooraf wie de tandarts wil zijn en wie de patiënt.
** Je deelt de kaartjes blind uit (eventeel alleen aan de vrijwilligers) en laat iemand met een beroepkaartje als eerste de telefoon pakken. De ander reageert. De leerlingen zitten hierbij op hun plaats in de kring. Het gaat alleen om het verbale gedeelte.
*** Zie **, maar de leerlingen gaan nu staan. Het gaat nu ook om het fysieke gedeelte.
Wanneer de leerlingen blijven hangen in de basis en alleen maar bellen om een afspraak te maken is het nodig om een interventie te doen. Geef twee leerlingen waarvan je weet dat ze het aan kunnen de opdracht of speel zelf een ronde mee. Je belt dan bijvoorbeeld zelf als een oud zielig vrouwtje dat helemaal van de kaart is omdat ze zo'n kiespijn heeft terwijl haar kleinkinderen komen logeren. Vaak helpt het geven van een voorbeeld heel goed om kinderen over een grens te laten stappen. Als de juf het durft en niemand vindt dat raar maakt dit de drempel voor de leerlingen ook een stuk lager. Verder is het natuurlijk gewoon heerlijk om je eens lekker uit te leven!
** Je deelt de kaartjes blind uit (eventeel alleen aan de vrijwilligers) en laat iemand met een beroepkaartje als eerste de telefoon pakken. De ander reageert. De leerlingen zitten hierbij op hun plaats in de kring. Het gaat alleen om het verbale gedeelte.
*** Zie **, maar de leerlingen gaan nu staan. Het gaat nu ook om het fysieke gedeelte.
Wanneer de leerlingen blijven hangen in de basis en alleen maar bellen om een afspraak te maken is het nodig om een interventie te doen. Geef twee leerlingen waarvan je weet dat ze het aan kunnen de opdracht of speel zelf een ronde mee. Je belt dan bijvoorbeeld zelf als een oud zielig vrouwtje dat helemaal van de kaart is omdat ze zo'n kiespijn heeft terwijl haar kleinkinderen komen logeren. Vaak helpt het geven van een voorbeeld heel goed om kinderen over een grens te laten stappen. Als de juf het durft en niemand vindt dat raar maakt dit de drempel voor de leerlingen ook een stuk lager. Verder is het natuurlijk gewoon heerlijk om je eens lekker uit te leven!
Herken je materiaal van jouw hand? Neem dan alsjeblieft even contact op voor de bronvermelding.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten